Algemene voorwaarden
Bijgewerkt: 9 juli 2020
Om de samenwerking tussen u en ons optimaal te laten verlopen zijn op al onze offertes, opdrachten, leveringen en diensten zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing. Deze kunt u op deze pagina downloaden.
Artikel 1: Algemeen
Deze algemene voorwaarden worden gebruikt door de
eenmanszaak Blindeer Service Lunteren, gevestigd en
kantoorhoudende te (6741LC) Lunteren aan het adres Bisschopweg
37, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer:
67831281 (hierna: BSL);
Artikel 2: Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden gelden voor alle werkzaamheden,
diensten en overeenkomsten tussen BSL en opdrachtgever. Dat
geldt ook voor door BSL ingeschakelde derden. - De algemene voorwaarden van opdrachtgever zijn niet geldig
op de overeenkomst tussen BSL en opdrachtgever. - Wanneer BSL met opdrachtgever eerder een overeenkomst
heeft gesloten waarbij de algemene voorwaarden golden, dan
geldt dat ook voor nieuwe overeenkomsten tussen dezelfde
partijen. - Als een of meerdere bepalingen van deze algemene
voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, dan gelden de
overige bepalingen nog steeds. De nietige of vernietigde
bepaling(en) van deze algemene voorwaarden zullen worden
vervangen door een nieuwe, toelaatbare bepaling(en) die
zoveel mogelijk lijkt op de nietige of vernietigde bepaling(en).
Artikel 3: Offerte en overeenkomst
- Alle offertes, voorcalculaties, aanbiedingen en soortgelijke
mededelingen door BSL zijn vrijblijvend. Een offerte van BSL is
30 dagen geldig vanaf verzending. Wanneer opdrachtgever een
offerte accepteert, mag BSL binnen 3 werkdagen daar alsnog
van af zien. - Wanneer sprake is van een vergissing of een verschrijving, dan
kan opdrachtgever BSL daar niet aan houden. Wanneer BSL bij
een offerte uitgaat van informatie van opdrachtgever, dan
garandeert opdrachtgever de juistheid van de informatie. - De prijzen in de offerte zijn exclusief btw en andere heffingen
vanuit de overheid en eventuele andere kosten zoals reiskosten,
verzendkosten en administratiekosten, tenzij anders
aangegeven. - De van de offerte deel uitmakende documenten (zoals
ontwerpen, tekeningen, technische beschrijvingen en
dergelijke) zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar vrijblijvend. Zij zijn
en blijven (intellectueel) eigendom van BSL. - Aanbiedingen, offertes en prijzen gelden niet automatisch voor
nieuwe opdrachten. - Er ontstaat een overeenkomst wanneer opdrachtgever akkoord
geeft of BSL opdracht krijgt om aan de werkzaamheden te
beginnen.
Artikel 4: Uitvoering opdracht
- Opdrachten worden door BSL uitgevoerd zoals van een redelijk
bekwaam en zorgvuldig handelende beroepsbeoefenaar mag
worden verwacht. - BSL kan nooit een resultaat garanderen, op hem rust een
inspanningsverplichting. - BSL bepaalt de manier, de methode en apparatuur waarmee en
door welke perso(o)n(en) de overeenkomst wordt uitgevoerd.
BSL probeert de wensen van opdrachtgever zoveel mogelijk
mee te nemen. - Opdrachtgever garandeert BSL dat de zaak geschikt is voor de
werkzaamheden. Bij kwetsbare zaken zoals bijvoorbeeld ruiten
geldt dat de zaak ongeschikt is voor de werkzaamheden
wanneer beschadiging optreedt bij of kort na de werkzaamheden. Zonder tegenbewijs is de beschadiging niet
veroorzaakt door de manier waarop de werkzaamheden zijn
uitgevoerd. - Opdrachtgever is verplicht om BSL te wijzen op bijzondere
moeilijkheden of gezondheidsrisico’s tijdens de
werkzaamheden van de door opdrachtgever geleverde
materialen en producten te wijzen. - BSL mag de uitvoering van de opdracht geheel of gedeeltelijk
overdragen of uitbesteden aan een ander. - Wanneer BSL werkzaamheden heeft verricht voor
opdrachtgever die niet vallen onder de schriftelijke omschrijving
van opdracht, maar op basis van overleg tussen partijen, dan
heeft BSL deze werkzaamheden in opdracht van de
opdrachtgever verricht. - Afgesproken (lever)termijnen zijn nooit fataal maar gelden
alleen als indicatie.
Artikel 5: Prijzen
De werkzaamheden van BSL worden verricht tegen de prijs
die partijen afspreken. Opdrachtgever is de prijs van de
werkzaamheden ook verschuldigd wanneer het met de
opdracht beoogde resultaat niet volledig is bereikt. Wanneer
de opdracht ontwerpwerkzaamheden omvat, zullen steeds
ook alle werkzaamheden voor de voorbereiding daarvan in
rekening worden gebracht.
Artikel 6: Betaling
- BSL bepaalt de betalingsvoorwaarden. BSL mag een of
meerdere voorschotten aan de opdrachtgever in rekening
brengen, ook wanneer dat niet in de offerte of
opdrachtbevestiging is vermeld. - Opdrachtgever zal uiterlijk binnen 14 dagen na factuurdatum het
factuurbedrag aan BSL betalen. - Wanneer opdrachtgever niet binnen deze 14 dagen na
factuurdatum volledig heeft betaald, is hij direct in verzuim. Dat
betekent dat de openstaande facturen volledig opeisbaar zijn,
zonder dat een herinnering, sommatie of ingebrekestelling nodig
is. - Bij te late betaling is opdrachtgever over het openstaande
bedrag de wettelijke rente verschuldigd, vermeerderd met de
gerechtelijke en/of buitengerechtelijke (incasso)kosten, die BSL
moet maken om betaling van de facturen te krijgen. BSL mag
alle werkzaamheden voor opdrachtgever opschorten, zolang
geen volledige betaling is ontvangen. - Verrekening, opschorting of inhouding van een gedeelte van het
verschuldigde bedrag is opdrachtgever niet toegestaan.
Artikel 7: Gebreken
- Opdrachtgever verliest zijn recht om een beroep te doen op een
gebrek wanneer hij niet binnen veertien dagen nadat hij het
gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs heeft kunnen ontdekken,
schriftelijk aan BSL heeft gemeld, en in ieder geval niet meer
nadat één jaar is verstreken sinds het handelen of nalaten
waaruit het gebrek is voortgevloeid, heeft plaatsgevonden. - Bij een tijdig en terecht uitgebrachte klacht, kan BSL kiezen uit
herstel of opnieuw uitvoeren van de gebrekkig gebleken
werkzaamheden, of het naar rato crediteren van de factuur.
Artikel 8: Aansprakelijkheid
- De aansprakelijkheid van BLS is beperkt tot het bedrag dat door
de (aansprakelijkheids)verzekering van BSL voor de schade
wordt uitgekeerd. Wanneer de verzekering niet uitkeert, dan is
de aansprakelijkheid van BSL beperkt tot het maximale bedrag
dat gefactureerd is voor de werkzaamheden waar de schade
uitkomt, dan wel voor dat gedeelte van de opdracht waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft. - BSL is niet aansprakelijk voor schade van de opdrachtgever als
gevolg van het tinten van oppervlakten donkerder dan 75%
lichtdoorlatendheid. Opdrachtgever vrijwaart BSL ook voor
iedere schade van derden. - BSL is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van de
verrichtte werkzaamheden, zoals mede maar niet uitsluitend
boetes, een verminderde werking van zaken en het afkeuren
van een voertuig bij de APK. - Opdrachtgever is ermee bekend dat het resultaat van de
werkzaamheden verblinding kan veroorzaken alsmede
gevaarlijke situaties zoals bijvoorbeeld het niet breken van glas
in een noodsituatie. Ook is opdrachtgever ermee bekend dat het
resultaat van de werkzaamheden ervoor kan zorgen dat schade
ontstaat aan zaken. BSL is niet aansprakelijk voor schade
hiermee verband houdende. - BSL heeft het recht om de schade van de opdrachtgever
ongedaan te maken of te beperken. - Aansprakelijkheid van BSL voor schade aan en door
motorrijtuigen en andere zaken van de opdrachtgever is
uitgesloten, tenzij BSL hiervoor verzekerd is, in welk geval de
aansprakelijkheid beperkt is tot het bedrag dat door de
(aansprakelijkheids)verzekering van BSL voor de schade wordt
uitgekeerd. Opdrachtgever vrijwaart BSL voor alle aanspraken
die niet voor vergoeding in aanmerking komen op basis van de
regeling in dit artikel. - Het risico ter zake van beschadiging, tenietgaan of diefstal van
zaken waaraan BSL werkzaamheden verricht, is altijd voor
opdrachtgever. Dat geldt ook tijdens het vervoer, opslag of
bewaarneming van die zaken, ongeacht of dit geschiedt door of
bij de, BSL of derden waarmee BSL samenwerkt.. - BSL is niet verplicht schade te vergoeden:
- a. die is veroorzaakt door derden, tenzij het een derde betreft
die op initiatief van BSL bij de uitvoering van de opdracht is
betrokken en opdrachtgever aantoont dat BSL bij de keuze
van de derde niet zorgvuldig heeft gehandeld; - b. die het gevolg is van onjuiste of onvolledige informatie
afkomstig van opdrachtgever of een derde, tenzij de
onjuistheid of onvolledigheid voor BSL zonder meer
duidelijk had kunnen zijn en BSL nagelaten heeft
opdrachtgever van die onjuistheid of onvolledigheid in
kennis te stellen; - c. die is ontstaan bij of na het door de opdrachtgever zelf
aanbrengen of verwijderen van (zelfklevende) materialen; - d. door ondeskundig of onzorgvuldig gebruik;
- e. ontstaan na of ten gevolge van na de levering aangebrachte
veranderingen; - f. die niet schriftelijk is gemeld binnen dertig dagen nadat
opdrachtgever het ontstaan van schade en/of het kunnen
ontstaan van (verdere) schade heeft ontdekt of redelijkerwijs
heeft kunnen ontdekken, en in ieder geval niet de schade
die niet schriftelijk is gemeld binnen één jaar nadat de het
handelen of nalaten dat de schade heeft veroorzaakt, heeft
plaatsgevonden.
9. De in de voorgaande leden van dit artikel opgenomen
beperkingen van aansprakelijkheid gelden niet voor BSL indien
hen ter zake van het ontstaan van de schade opzet of bewuste
roekeloosheid valt te verwijten.
Artikel 9: Overmacht
- BSL is niet verplicht om een verplichting na te komen jegens
opdrachtgever wanneer hij daartoe gehinderd wordt als gevolg
van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch
krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor zijn rekening komt (hierna:
overmacht). - BSL kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze
periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der
partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder
verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij. - Als een situatie intreedt als vermeld in het voorgaande lid, en de
overeenkomst ten dele is uitgevoerd, is opdrachtgever
gehouden aan zijn verplichtingen jegens BSL tot aan dat
moment te voldoen. BSL is dan gerechtigd om het reeds
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te
factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen
als ware er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst. - Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden
verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie
wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of
niet -voorzien, waarop BSL geen invloed kan uitoefenen, maar
waardoor BSL niet in staat is zijn verplichtingen na te komen..
Daarbij moet gedacht worden aan onder meer: gebrekkigheid
van zaken waarvan opdrachtgever het gebruik heeft
voorgeschreven, niet beschikbaarheid van personeel (door
ziekte of anderszins), tekortkomingen van leveranciers van BSL,
vervoersproblemen en natuurrampen.
Artikel 10: Garantie
- Van iedere garantie op door BSL geleverde zaken of werken
zijn uitdrukkelijk uitgesloten:
a. normale slijtage (daaronder begrepen geleidelijke
verkleuring, verkrijting en glansvermindering);
b. vermindering van gebruiksmogelijkheden en afnemende
compatibiliteit door voortschrijding der techniek of andere
redenen; - BSL garandeert de deugdelijkheid van de constructie van
geleverde zaken voor de duur van maximaal drie maanden na
aflevering, doch nimmer verder strekkend dan de aan BSL zelf
door diens toeleverancier verstrekte garantie.
Artikel 11: Toepasselijk recht en geschillen - Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van
Koophandel onder nummer 67831281en zijn eveneens te
raadplegen en te downloaden op de website van BSL. - Op alle rechtsverhoudingen van opdrachtgever met BSL is
uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. - Bij geschillen is de Nederlandse burgerlijke rechter van
arrondissement Midden-Nederland bevoegd.
