Algemene voorwaarden

Bijgewerkt: 9 juli 2020

Om de samenwerking tussen u en ons optimaal te laten verlopen zijn op al onze offertes, opdrachten, leveringen en diensten zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing. Deze kunt u op deze pagina downloaden.

Artikel 1: Algemeen
Deze algemene voorwaarden worden gebruikt door de
eenmanszaak Blindeer Service Lunteren, gevestigd en
kantoorhoudende te (6741LC) Lunteren aan het adres Bisschopweg
37, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer:
67831281 (hierna: BSL);

Artikel 2: Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden gelden voor alle werkzaamheden,
    diensten en overeenkomsten tussen BSL en opdrachtgever. Dat
    geldt ook voor door BSL ingeschakelde derden.
  2. De algemene voorwaarden van opdrachtgever zijn niet geldig
    op de overeenkomst tussen BSL en opdrachtgever.
  3. Wanneer BSL met opdrachtgever eerder een overeenkomst
    heeft gesloten waarbij de algemene voorwaarden golden, dan
    geldt dat ook voor nieuwe overeenkomsten tussen dezelfde
    partijen.
  4. Als een of meerdere bepalingen van deze algemene
    voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, dan gelden de
    overige bepalingen nog steeds. De nietige of vernietigde
    bepaling(en) van deze algemene voorwaarden zullen worden
    vervangen door een nieuwe, toelaatbare bepaling(en) die
    zoveel mogelijk lijkt op de nietige of vernietigde bepaling(en).

Artikel 3: Offerte en overeenkomst

  1. Alle offertes, voorcalculaties, aanbiedingen en soortgelijke
    mededelingen door BSL zijn vrijblijvend. Een offerte van BSL is
    30 dagen geldig vanaf verzending. Wanneer opdrachtgever een
    offerte accepteert, mag BSL binnen 3 werkdagen daar alsnog
    van af zien.
  2. Wanneer sprake is van een vergissing of een verschrijving, dan
    kan opdrachtgever BSL daar niet aan houden. Wanneer BSL bij
    een offerte uitgaat van informatie van opdrachtgever, dan
    garandeert opdrachtgever de juistheid van de informatie.
  3. De prijzen in de offerte zijn exclusief btw en andere heffingen
    vanuit de overheid en eventuele andere kosten zoals reiskosten,
    verzendkosten en administratiekosten, tenzij anders
    aangegeven.
  4. De van de offerte deel uitmakende documenten (zoals
    ontwerpen, tekeningen, technische beschrijvingen en
    dergelijke) zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar vrijblijvend. Zij zijn
    en blijven (intellectueel) eigendom van BSL.
  5. Aanbiedingen, offertes en prijzen gelden niet automatisch voor
    nieuwe opdrachten.
  6. Er ontstaat een overeenkomst wanneer opdrachtgever akkoord
    geeft of BSL opdracht krijgt om aan de werkzaamheden te
    beginnen.

Artikel 4: Uitvoering opdracht

  1. Opdrachten worden door BSL uitgevoerd zoals van een redelijk
    bekwaam en zorgvuldig handelende beroepsbeoefenaar mag
    worden verwacht.
  2. BSL kan nooit een resultaat garanderen, op hem rust een
    inspanningsverplichting.
  3. BSL bepaalt de manier, de methode en apparatuur waarmee en
    door welke perso(o)n(en) de overeenkomst wordt uitgevoerd.
    BSL probeert de wensen van opdrachtgever zoveel mogelijk
    mee te nemen.
  4. Opdrachtgever garandeert BSL dat de zaak geschikt is voor de
    werkzaamheden. Bij kwetsbare zaken zoals bijvoorbeeld ruiten
    geldt dat de zaak ongeschikt is voor de werkzaamheden
    wanneer beschadiging optreedt bij of kort na de werkzaamheden. Zonder tegenbewijs is de beschadiging niet
    veroorzaakt door de manier waarop de werkzaamheden zijn
    uitgevoerd.
  5. Opdrachtgever is verplicht om BSL te wijzen op bijzondere
    moeilijkheden of gezondheidsrisico’s tijdens de
    werkzaamheden van de door opdrachtgever geleverde
    materialen en producten te wijzen.
  6. BSL mag de uitvoering van de opdracht geheel of gedeeltelijk
    overdragen of uitbesteden aan een ander.
  7. Wanneer BSL werkzaamheden heeft verricht voor
    opdrachtgever die niet vallen onder de schriftelijke omschrijving
    van opdracht, maar op basis van overleg tussen partijen, dan
    heeft BSL deze werkzaamheden in opdracht van de
    opdrachtgever verricht.
  8. Afgesproken (lever)termijnen zijn nooit fataal maar gelden
    alleen als indicatie.

Artikel 5: Prijzen
De werkzaamheden van BSL worden verricht tegen de prijs
die partijen afspreken. Opdrachtgever is de prijs van de
werkzaamheden ook verschuldigd wanneer het met de
opdracht beoogde resultaat niet volledig is bereikt. Wanneer
de opdracht ontwerpwerkzaamheden omvat, zullen steeds
ook alle werkzaamheden voor de voorbereiding daarvan in
rekening worden gebracht.

Artikel 6: Betaling

  1. BSL bepaalt de betalingsvoorwaarden. BSL mag een of
    meerdere voorschotten aan de opdrachtgever in rekening
    brengen, ook wanneer dat niet in de offerte of
    opdrachtbevestiging is vermeld.
  2. Opdrachtgever zal uiterlijk binnen 14 dagen na factuurdatum het
    factuurbedrag aan BSL betalen.
  3. Wanneer opdrachtgever niet binnen deze 14 dagen na
    factuurdatum volledig heeft betaald, is hij direct in verzuim. Dat
    betekent dat de openstaande facturen volledig opeisbaar zijn,
    zonder dat een herinnering, sommatie of ingebrekestelling nodig
    is.
  4. Bij te late betaling is opdrachtgever over het openstaande
    bedrag de wettelijke rente verschuldigd, vermeerderd met de
    gerechtelijke en/of buitengerechtelijke (incasso)kosten, die BSL
    moet maken om betaling van de facturen te krijgen. BSL mag
    alle werkzaamheden voor opdrachtgever opschorten, zolang
    geen volledige betaling is ontvangen.
  5. Verrekening, opschorting of inhouding van een gedeelte van het
    verschuldigde bedrag is opdrachtgever niet toegestaan.

Artikel 7: Gebreken

  1. Opdrachtgever verliest zijn recht om een beroep te doen op een
    gebrek wanneer hij niet binnen veertien dagen nadat hij het
    gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs heeft kunnen ontdekken,
    schriftelijk aan BSL heeft gemeld, en in ieder geval niet meer
    nadat één jaar is verstreken sinds het handelen of nalaten
    waaruit het gebrek is voortgevloeid, heeft plaatsgevonden.
  2. Bij een tijdig en terecht uitgebrachte klacht, kan BSL kiezen uit
    herstel of opnieuw uitvoeren van de gebrekkig gebleken
    werkzaamheden, of het naar rato crediteren van de factuur.

Artikel 8: Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van BLS is beperkt tot het bedrag dat door
    de (aansprakelijkheids)verzekering van BSL voor de schade
    wordt uitgekeerd. Wanneer de verzekering niet uitkeert, dan is
    de aansprakelijkheid van BSL beperkt tot het maximale bedrag
    dat gefactureerd is voor de werkzaamheden waar de schade
    uitkomt, dan wel voor dat gedeelte van de opdracht waarop de
    aansprakelijkheid betrekking heeft.
  2. BSL is niet aansprakelijk voor schade van de opdrachtgever als
    gevolg van het tinten van oppervlakten donkerder dan 75%
    lichtdoorlatendheid. Opdrachtgever vrijwaart BSL ook voor
    iedere schade van derden.
  3. BSL is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van de
    verrichtte werkzaamheden, zoals mede maar niet uitsluitend
    boetes, een verminderde werking van zaken en het afkeuren
    van een voertuig bij de APK.
  4. Opdrachtgever is ermee bekend dat het resultaat van de
    werkzaamheden verblinding kan veroorzaken alsmede
    gevaarlijke situaties zoals bijvoorbeeld het niet breken van glas
    in een noodsituatie. Ook is opdrachtgever ermee bekend dat het
    resultaat van de werkzaamheden ervoor kan zorgen dat schade
    ontstaat aan zaken. BSL is niet aansprakelijk voor schade
    hiermee verband houdende.
  5. BSL heeft het recht om de schade van de opdrachtgever
    ongedaan te maken of te beperken.
  6. Aansprakelijkheid van BSL voor schade aan en door
    motorrijtuigen en andere zaken van de opdrachtgever is
    uitgesloten, tenzij BSL hiervoor verzekerd is, in welk geval de
    aansprakelijkheid beperkt is tot het bedrag dat door de
    (aansprakelijkheids)verzekering van BSL voor de schade wordt
    uitgekeerd. Opdrachtgever vrijwaart BSL voor alle aanspraken
    die niet voor vergoeding in aanmerking komen op basis van de
    regeling in dit artikel.
  7. Het risico ter zake van beschadiging, tenietgaan of diefstal van
    zaken waaraan BSL werkzaamheden verricht, is altijd voor
    opdrachtgever. Dat geldt ook tijdens het vervoer, opslag of
    bewaarneming van die zaken, ongeacht of dit geschiedt door of
    bij de, BSL of derden waarmee BSL samenwerkt..
  8. BSL is niet verplicht schade te vergoeden:
  • a. die is veroorzaakt door derden, tenzij het een derde betreft
    die op initiatief van BSL bij de uitvoering van de opdracht is
    betrokken en opdrachtgever aantoont dat BSL bij de keuze
    van de derde niet zorgvuldig heeft gehandeld;
  • b. die het gevolg is van onjuiste of onvolledige informatie
    afkomstig van opdrachtgever of een derde, tenzij de
    onjuistheid of onvolledigheid voor BSL zonder meer
    duidelijk had kunnen zijn en BSL nagelaten heeft
    opdrachtgever van die onjuistheid of onvolledigheid in
    kennis te stellen;
  • c. die is ontstaan bij of na het door de opdrachtgever zelf
    aanbrengen of verwijderen van (zelfklevende) materialen;
  • d. door ondeskundig of onzorgvuldig gebruik;
  • e. ontstaan na of ten gevolge van na de levering aangebrachte
    veranderingen;
  • f. die niet schriftelijk is gemeld binnen dertig dagen nadat
    opdrachtgever het ontstaan van schade en/of het kunnen
    ontstaan van (verdere) schade heeft ontdekt of redelijkerwijs
    heeft kunnen ontdekken, en in ieder geval niet de schade
    die niet schriftelijk is gemeld binnen één jaar nadat de het
    handelen of nalaten dat de schade heeft veroorzaakt, heeft
    plaatsgevonden.

    9. De in de voorgaande leden van dit artikel opgenomen
    beperkingen van aansprakelijkheid gelden niet voor BSL indien
    hen ter zake van het ontstaan van de schade opzet of bewuste
    roekeloosheid valt te verwijten.

Artikel 9: Overmacht

  1. BSL is niet verplicht om een verplichting na te komen jegens
    opdrachtgever wanneer hij daartoe gehinderd wordt als gevolg
    van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch
    krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer
    geldende opvattingen voor zijn rekening komt (hierna:
    overmacht).
  2. BSL kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
    verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze
    periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der
    partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder
    verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  3. Als een situatie intreedt als vermeld in het voorgaande lid, en de
    overeenkomst ten dele is uitgevoerd, is opdrachtgever
    gehouden aan zijn verplichtingen jegens BSL tot aan dat
    moment te voldoen. BSL is dan gerechtigd om het reeds
    nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te
    factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen
    als ware er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst.
  4. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden
    verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie
    wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of
    niet -voorzien, waarop BSL geen invloed kan uitoefenen, maar
    waardoor BSL niet in staat is zijn verplichtingen na te komen..
    Daarbij moet gedacht worden aan onder meer: gebrekkigheid
    van zaken waarvan opdrachtgever het gebruik heeft
    voorgeschreven, niet beschikbaarheid van personeel (door
    ziekte of anderszins), tekortkomingen van leveranciers van BSL,
    vervoersproblemen en natuurrampen.

Artikel 10: Garantie

  1. Van iedere garantie op door BSL geleverde zaken of werken
    zijn uitdrukkelijk uitgesloten:
    a. normale slijtage (daaronder begrepen geleidelijke
    verkleuring, verkrijting en glansvermindering);
    b. vermindering van gebruiksmogelijkheden en afnemende
    compatibiliteit door voortschrijding der techniek of andere
    redenen;
  2. BSL garandeert de deugdelijkheid van de constructie van
    geleverde zaken voor de duur van maximaal drie maanden na
    aflevering, doch nimmer verder strekkend dan de aan BSL zelf
    door diens toeleverancier verstrekte garantie.
    Artikel 11: Toepasselijk recht en geschillen
  3. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van
    Koophandel onder nummer 67831281en zijn eveneens te
    raadplegen en te downloaden op de website van BSL.
  4. Op alle rechtsverhoudingen van opdrachtgever met BSL is
    uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing.
  5. Bij geschillen is de Nederlandse burgerlijke rechter van
    arrondissement Midden-Nederland bevoegd.